بعد از حمله نظامی امریكا-اسرائیل به ایران و تحمیل جنگ ٤٠ روزه، در ٨ آوریل ٢٠٢٦ (١٩ فروردین ١٤٠٥) با اعلام آتش بس دو هفته ای موقتاً جنگ پایان یافت. از آن تاریخ تا امروز مستقل از عر و تیزهای ترامپ و تهدیدات هر روزه به حمله و نابودی ایران، آتش بس تمدید شده و مذاكرات میان امریكا و ایران با میانجیگری پاكستان و...  ادامه دارد. فضای كنونی، عدم قطعی پایان جنگ و نه جنگ و نه صلح، قطعاً تأثیرات مخرب خود را بر جامعه ایران و منطقه گذاشته و عواقب منفی و پر مخاطره ای بر زندگی خصوصا طبقه كارگر در ایران و كل منطقه و حتی جهان داشته است.

همزمان با آتش بس شكننده كنونی و تلاش برای توافق، جنگ اقتصادی همه جانبه علیه طبقه كارگر و اقشار محروم، به نام مقابله با جمهوری اسلامی در جریان است كه عواقب مخرب و ضد انسانی آن دست كمی از بمباران و حمله نظامی ندارد. در مورد خود جنگ و توافق و عدم توافق در این مدت،  چند پدیده به‌طور برجسته رسیدن به توافق را پیچیده و مشكل كرده است و نگرانی و خطر ادامه جنگ را بر سر مردم ایران و منطقه نگهداشته است.

خانواده، بستگان و رفقای عزیز جلیل شهباز!
رفقای عزیز حزب کمونیست کارگری کردستان!
حضار محترم!

متأسفانه در تاریخ ۴ مه امسال، رفیق جلیل عبدال شهباز، چهره محبوب، و شناخته‌شده كمونیست و آزادیخواه، بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد و برای همیشه ما را ترک کرد.

رفیق جلیل، چهره‌ای شناخته‌شده از کمونیست‌ها و از فعالان برجسته کمونیسم کارگری و توده‌ای بود. رفیق جلیل، همچون هر انسان آگاه و معترض به ستم، بی‌حقوقی و تبعیض، تمام عمر خود را وقف مبارزه برای پایان دادن به ظلم و استثمار سیستم سرمایه‌داری کرد. او هم مبارزی خستگی‌ناپذیر علیه رژیم بعثِ جنایتکار بود و هم مبارزی علیه حاکمیت بورژوازی کرد؛ حاکمیتی که بیش از سه دهه زندگی و معیشت طبقه کارگر و مردم زحمتکش را با بزرگ‌ترین سختی‌ها و محرومیت‌ها روبه‌رو کرده است.

 جنگ تحمیلی  آمریكا-اسرائیل به مردم ایران و منطقه  بعد از گذشت چهل روز  و عدم رسیدن به اهدف جنگ، دولت ترامپ را ناچار كرد اعلام آتش بس كند. هنوز نه سرنوشت جنگ و نه آتش بس و مذاكرات علنی و پشت پرده و نتایج و آینده آن بر كسی معلوم نیست. برای دولت ترامپ كه به امید جنگی چند روزه و برق آسا و تسلیم فوری جمهوری اسلامی و پیروزی خود، وارد این جنگ شد، اكنون پایان آبرومند جنگ به بزرگترین مشكل تبدیل شده است. همین حقیقت و نا روشنی هیئت حاكمه امریكا و نداشتن هیچ برنامه قابل وصول و كم هزینه ای، نگرانی های واقعی در میان مردم ایران و منطقه و حتی جهان، از دست زدن ترامپ و دولتش به ماجراجویی های نظامی بیشتر را از سر استیصال  دامن زده است. 

كارگران همیشه  قربانیان اصلی همه جنگ های دولتها و قدرتهای بورژوایی در جهان بوده اند. جنگهایی كه به دلایل مختلف و در ادامه سیاست دولتها و قدرتهای جهانی و منطقه ای بوقوع پیوسته است، بیشترین لطمات را از هر زاویه ای به طبقه كارگر زده است. جنگ اخیر و حمله نظامی به ایران كه ظاهراً جنگی از جانب امریكا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی است، تا هم اكنون بیشترین لطمات  جانی، مالی، روحی، مبارزاتی و...را به طبقه كارگر و بخش محروم جامعه زده است.

مقدمه: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران بعد از چهل روز با آتش بس دو هفته ای وارد مرحله ای دیگر شده است. مذاكرات هیئت های امریكا و ایران در پاكستان به نتیجه نرسید و كشمكش طرفین و همزمان عر و تیزها و تهدیدات ترامپ ادامه دارد. حزب ما تا کنون در مورد این جنگ و قلدری تمام عیار نظامی آمریکا-اسرائیل و محكومیت آن، دلایل حمله نظامی، عواقب مخرب آن برای مردم ایران و منطقه و جهان، صف بندی های سیاسی حول آن و بعلاوه سیاست و وظایف کمونیستها در شرایط جنگی نوشته و گفته است. در این مدت سؤالات زیادی در همین چهارچوب و در مورد این جنگ دلایل آن و عواقب محلی، منطقه ای و جهانی آن و سیاست حزب به‌دست ما رسیده است که اینجا میکوشم در چند محور به آنها مختصر بپردازم.